viernes, 22 de febrero de 2013

El ritual d'entrada un moment especial.

El moment d’entrada i sortida és un moment molt important a l’etapa d’educació infantil, doncs és quan els nens passen dels braços dels pares a la companyia de la mestra i altres infants.

A la classe de "Les casetes", en el moment d’entrada, els nens i les famílies esperen a que la mestra els hi obri la porta i els saludi. Hi ha familiars que parlen amb la mestra mentre el nen es lleva la jaqueta i posa la motxilla al penjador i altres que són els mateixos pares qui ho fan tot. De manera que les famílies tenen les portes obertes a la classe i poden accedir-hi sense problema. El que, més o menys, tots tenen clar és que han de treure l’esmorzar de la motxilla i posar-ho a la capsa dels esmorzars, doncs després l’encarregat d’anar-ho a buscar entrarà tots els esmorzars sense que els nens hagin d’anar un per un a cercar la seva maleta. 

Seguidament els nens s’acomiaden dels pares i saluden a la mestra i en entrar a classe cadascú ha d’agafar el seu coixí, el qual es troba al racó de la biblioteca a una prestatgeria. A mida que cadascú va agafant el seu coixí van seient a l’estora, símbol del racó de l’assemblea, mentre esperen que tots els nens arribin i que la mestra rebi a totes les famílies.

Una vegada tots els nens estan seguts la mestra també ho fa i canten la primera cançó, titulada Bon dia. En ella els nens fan servir totes les seves extremitats: els peus, els braços, les mans, els dits, el cap, la boca, el nas, la llengua i les orelles. D’aquesta manera saluden a totes les parts i els hi desitgen un bon dia.

Tot seguit tots treuen el dit màgic, el fan rodar per sobre del cap i li tiren l’alé per agafar tinta màgica i començar a cantar la segona cançó, titulada: Dalt del cotxe hi ha una nina. Amb aquesta cançó es conten els nens que hi ha a la classe i es tria l’encarregat de passar llista. A aquest nen la mestra li va donant unes targetes on a una banda hi ha la foto del nen amb el seu nom i a l’altra una caseta dibuixada, de manera que si el nen no ha vingut es penja la targeta per el costat de la caseta i si sí ha vingut es penja pel costat de la foto. De tal manera que, la mestra dona la primera targeta a l’encarregat i aquest va en busca del nen de la foto, quan l’ha trobat li diu: “Bon dia (i el seu nom)”. Aquest nou nen s’aixeca i penja la seva targeta al plafó.A més hi ha que dir que aquestes targetes dels noms personalitzats han estat fets pels nens i les famílies durant la primera setmana d’acollida, per tant són elements molt significatius pels infants.  
                               

Després es passa al plafó del dia de la setmana, cantant la tercera cançó: Set són els dies de la setmana. Amb aquesta melodia la mestra pretén que els nens relacionin el dia en el que estam i el dia de la setmana, què és el que toca per esmorzar i quines són les tasques que realitzaran en aquella jornada. Ja que en haver-la cantat el nen encarregat posa al plafó les targetes relacionades amb tot allò esmentat anteriorment.

Així mateix en acabar es mira quin temps fa i per introduir aquest nou topic es canta la cançó del Pastoren, d’on vens? I el nen encarregat tria la foto que representa el temps que fa i la penja al plafó. 

Per tant, com hem pogut observar totes les accions es relacionen amb una cançó, però no per això els nens no s’expressen verbalment, doncs tot allò que fan ho han d’anar verbalitzant de manera que quan hem acabat tots aquests punts ja estan una mica més contents i volen compartir amb els altres companys i la mestra com es trobenO per exemple un esdeveniment especial, com que un dels nens té un conte nou d’animals del mar. Igualment, per expressar-se han d’aixecar la mà i no dir “jo, jo...”, sinó tapar-se la boqueta amb l’altre mà per a que res se’ls hi escapi. No obstant, si hi ha molts comentaris a fer i no dona temps, no passa res, els guardem al capet i després els podrem compartir.

Per tenir una imatge més visual del que ocorre a l'assemblea mireu a la columna de la dreta a l'apartat de "L'assemblea amb imatges".

No hay comentarios:

Publicar un comentario