martes, 12 de marzo de 2013

Psi - co - mo - tri - ci - tat.


Els dimarts són els dies que fem psicomotricitat a tres anys. El moment és després del pati. En aquest espai de temps els nens, abans de començar, van a l’aula i és relaxen, veuen aigua i fan pipi. Tot això, normalment ho organitza la mestra de suport mentre la tutora va al gimnàs a preparar la sala.

Quan arribem a la sala de psicomotricitat els nens van directes als bancs, es lleven les sabates i les jaquetes i van a seure al costat de la tutora, que està al terra, esperant amb els mitjons. En estar tots preparats la mestra, si escau, introdueix verbalment algun nou material i recorda la màxima norma: respectar als altres per a que tots estiguem contents.

Seguidament, comença amb un ritual en el que fa servir les síl·labes de l’activitat. Amb “psi” tots fem un gest afirmatiu amb el cap, amb “co” ens posem les mans prop de la boca per fer l’eco, amb “mo” fem un gest de córrer amb els braços, amb “tri” posem tres dits, amb “ci” tornem a assentir i amb “tat” ens tapem la cara amb les mans i traiem el cap. Després la mestra conta fins a tres i els hi dona la sortida per desfer la torre de seguretat.


Els nens juguen lliurement amb els materials, com: matalassos de diferents grossors, pilotes de diferents mides, mòduls de diverses formes i, depenen de la sessió, es posen cordes, xanques, teles o cèrcols. I de normal la mestra no intervé si no és per ajudar a solucionar un conflicte o per a incitar o expressar alguna acció verbalment. Un exemple és que l’altre dia un dels nens va crear un cercle amb dues mitges llunes, però ho va fer sense voler, i en adonar-se li va dir a la mestra: “mira un rodó com els de la classe”. Aquest havia reconegut una figura que havíem estat treballant a classe amb una activitat molt significativa per a ell.

Pel que he observat, la majoria dels nens fan un joc molt sensoriomotor i encara no s’endinsen en un joc simbòlic, encara que es pot observar com de tant en tant algun nen diu que juga a ser un monstre. És per aquest fet que quan es posen les teles no els hi fan molt de cas i s’estimen més jugar a estirar-se amb la corda, saltar sense parar a sobre dels diferents matalassos o mòduls i amuntegar aquestos.  

Quan ja porten una bona estona jugant, uns vint minuts, aproximadament, la mestre els hi dona el primer avís que informa que “en cinc minuts començarem a recollir”. Els nens l’escolten atentament, per tant en passar aquest temps i la mestra indicar que ja s’acabat el temps de joc ningú sol tenir pegues. Així els boixos se’n van als bancs, es lleven els mitjons, fan una boleta amb ells i es posen les sabates i la jaqueta, perquè una vegada estan llestos poden ajudar a la mestra de suport a recollir el material.

Per finalitzar la sessió, normalment la mestra els posa música per fer un temps de relaxació, els conta un conte o pinten un dibuix al que representen allò que han fet a la sessió.
En altres paraules, des del meu punt de vista són sessions bastant completes on es segueixen treballant les normes i les rutines i on s’intenta donar resposta a les necessitats psicomotrius dels infants, però potser s’hauria de treballar una mica més la darrera part, doncs sempre és important que els nens reflexionin sobre el què han estat fent i no només les vegades que es fa un dibuix.

No hay comentarios:

Publicar un comentario